vrijdag 19 september 2014

zondag 31 augustus 2014

It's Magic Expositie Stabroek (BE)

Vanaf zaterdag 6 september tot en met dinsdag 16 september beelden en monumentaalwerk in Kasteel Stabroek. Ik ben er op zaterdag 6, zondag 7 en zaterdag 13 september van 12:00 tot 17:00 uur.




Geselecteerd werk:

Ad Occasum Solis
€ 1500

Amorf V
€ 750

Anteris
€ 650

Avaritia
€2000

Cupiditas
€650

Eilieithyia
€2000

Oreade
€850

Sine Titulus
€750

Twisted
€950

maandag 7 juli 2014

Cupiditas & Ad Occasum Solis


Cupiditas drukt het onbeheersbare verlangen van de mens uit. Een gretigheid die niet alleen tot uitdrukking komt in de drang van het leven, maar ook in de hang naar bezit en begeerte. Het is de opengesperde bek van een vogel in het nest die niet genoeg kan krijgen van het voedsel dat hem aangereikt wordt door de immer ploeterende ouders. Een bodemloze put van meer, meer, meer.


steen: albast
Afmeting: 10x22x12 cm
Prijs: €650

Ad Occasum Solis

De ondergaande zon.


steen: Bentheimer zandsteen
Afmeting: 30x60x16 cm
prijs: €1500

zaterdag 7 juni 2014

Open atelier the Artery

De Zeven Werken van Barmhartigheid.
Materiaal: 7 wandlampen, 7 collages, 3 objecten
Afmeting: 125x115x12,5
Prijs: € 1501

Avaritia (hebzucht)
Materialen: stolp, voeringstof, houten goudgeverfde stam, fietswiel, pijpreinigers
Afmeting: 150x400x150 cm
Prijs: €2321

maandag 24 februari 2014

vanitatum omnia vanitas


IJdelheid

De huidige betekenis van het woord gaat in de richting van wat in het Latijn aangeduid werd als superbia en in het Grieks als hybris.


Superbia

Met superbia of hoogmoed wordt het verlangen om belangrijker of aantrekkelijker te zijn bedoeld, of een liefde voor zichzelf. De andere betekenis van het woord ijdelheid komt overeen met het Latijnse vanitas en duidt op leegheid, vergankelijkheid en zinloosheid.

De Hybris

De hybris-gedachte is een typisch en veelvoorkomend thema in het Griekse denken, dat in verschillende mythen, epen, tragedies, in de geschiedschrijving en in de ethiek onder allerlei vormen naar voren treedt. De vermetele overmoed van een mens, die, in eigenwaan verstrikt en verblind, zich door niets of niemand een halt wenst te laten toeroepen en in zijn ongebreidelde heerszucht zelfs de hand slaat aan een door de goden vastgelegde wereldorde of tegen het lot, wordt door goddelijk ingrijpen meedogenloos afgestraft.

Karakteristiek daarbij is dat de schuldige altijd zijn eigen ongeluk veroorzaakt, omdat hij na het overschrijden van de grens of norm met verblinding getroffen wordt en niet meer merkt dat hij zijn eigen ondergang tegemoet gaat.

Marsyas

Een figuur uit de grielse mythologie, een satyr afkomstig uit Phrygië. Volgens bepaalde bronnen is hij de uitvinder van de Aulos, een fluit met twee pijpen.

Gangbaar is ook het verhaal dat de godin Athena dit instrument uitvond. Zij wierp het echter weg en vervloekte het, omdat ze te horen had gekregen dat, wanneer ze speelde, er een lelijke uitdrukking op haar gezicht verscheen. Over ijdelheid gesproken.

Marsyas is de vinder. Hij blijkt het instrument goed te beheersen, en geraakt zo overtuigd van zijn muzikale kwaliteiten dat hij Apollon, de god van de muziek, die de lier bespeelt, uitdaagt tot een duel. Apollo neemt de uitdaging aan, op voorwaarde dat de winnaar naar believen met de tegenstander zal mogen omspringen.

Apollon wint uiteindelijk, omdat hij zijn lier ook ondersteboven bespelen kan, en dat kan Marsyas niet. Volgens afspraak mag Apollon doen wat hij wil met de satyr : de god bindt hem aan een boom en vilt hem levend.

Ovidius beschrijft ook hoe de tranen van Marsyas' vrienden de rivier de Marsyas doen ontstaan.

Hoogmoed komt voor de val!

vrijdag 24 januari 2014

Invidia

Deel vier van de 7 hoofdzonden: Invidia (nijd, jaloezie, afgunst of twijfel).


Invidia wordt gesymboliseerd door de sperwer. Het is een roofvogel die geen gezel aan zijn zijde duldt. Uit afgunst, zeggen sommigen, maar anderen beweren dat het voorkomt uit hoogmoed, omdat de sperwer de eer van iedere overwinning voor zichzelf wil opeisen. (uit Maerlant)



Steen: Albast
Hoogte: ± 25 cm